Bad experience with Naza...

sometimes taking advantage of ur gender as a girl being a good flirt means getting things done YOUR way. mel che che should know....haha:biggrin:
 
Wow.... really!!! Maybe I shud consider doing that too :listen: :smokin:

Bump:

Wow.... really!!! Maybe I shud consider doing that too :listen: :smokin:

Bump:

Hmmm.... Maybe the sales girl too lazy or too stupid to do a round-car-checkup.. :stupid:
Why laa did I choose her in the first place! :banghead:



It is not her call but her superior's (eg manager) call to release such lemon to you. What you can do now is take a lot of pics, then nego with them for redo the whole car (especially paint and faded plastics) and extend your warranty for extra a year or so. Try to talk nicely, if they try to bully you, just tell them wait for the lawyer letter and get out from the showroom ASAP (don't let them have chance to 'soften' your will. If you cannot find any newspaper reporter for helping you up, then find a lawyer. The fee will be a lot cheaper than your bill for fixing the whole car up with your own money. When the case become big, the manager will have pressure from the upper management and the upper management will have pressure from everywhere.

If lazy, then try this http://www.naza.com.my/contact.php or call 1800-88-6292
 
Last edited:
Hahaha... FYI, I choose her bcoz we both are of the same gender :rofl:
I tot she can do a good job, and be as efficient as women suppose to be...hihihi..
But anyway....Big mistake! She knows nothing about cars and dont know how to choose a good car. What a stupid person!

hahaha, so foolish of me thinking u r a guy, coz most guyz buying car from girl ended up with a mess and in subsequently letting her off coz pity la, don wanna bully her la etc but they are wrong, even though is a girl, she has the duty to provide a good car to you and ensure everything is of satisfactory condition.

by the way, how is the progress of yr concerns over the new car? has any Naza fella come up to assist u?
 
Hi CSL,

Thank u for ur advise. Wud surely consider lodging a complaint to that Naza website!

Bump: Melody,
I shud hav learn from u!
Maybe I shud choose a guy, and give the most sweetest smile and call them "abang" with that sugary and manja2 voice, then I can have MY WAY too! :idea::idea::biggrin:

Bump: Melody,
I shud hav learn from u!
Maybe I shud choose a guy, and give the most sweetest smile and call them "abang" with that sugary and manja2 voice, then I can have MY WAY too! :idea::idea::biggrin:
 
another disastify customer of Naza car

Source : http://pasns.blogspot.com/2006_10_01_archive.html

Jom BOIKOT NAZA, Menzalimi Orang Melayu Sendiri !!!
Sila baca keluhan orang Melayu dibawah yang membeli kereta keluaran orang Melayu. Harap ada pihak (Persatuan Pengguna P.Pinang, Persatuan Pengguna Islam, FOMCA, Biro Pengaduan Awam MCA/UMNO/PAS, dll) yang akan membela nasib orang Melayu ini, dan mungkin ramai lagi orang Melayu yang senasib dengannya yang menggunakan kereta Naza Sutera

Dari laman web www.tranungkite.net http://www.tranungkite.net/v3/modules.php?name=News&file=article&sid=1918

Laporan Kerosakan NAZA Sutera . Sunday, October 29 Kiriman HM

Untuk perhatian tuan, lain kali saya perlu berfikir lebih daripada berjuta kali jika ingin membeli kereta kereta keluaran NAZA kerana kualiti kenderaan yang amat teruk dan tidak menjaminkan. Saya telah membeli kereta NAZA Sutera 2 bulan lepas iaitu pada 1hb Ogos 2006 selepas menanti selama lebih kurang 4 bulan dimana wakil jualan tuan gagal membekalnya dalam tempuh yang telah dijanjikan oleh pihak Syarikat FS Trading Sdn Bhd iaitu dalam tempuh 2 minggu sahaja. Disini saya ingin menyatakan kekesalan yang amat sangat terhadap kereta yang telah dibekalkan oleh pihak tuan dan memohon supaya ianya dapat DIGANTIKAN DENGAN KENDERAAN YANG BARU. Inilah keadaan kenderaan yang telah dibekalkan kepada saya:-

1. Dari kualiti kereta tersebut adalah jelas bahawa pihak tuan hanya mementingkan soal keuntungan sehingga mengabaikan tentang kualiti kenderaan tersebut. Kereta ini lansung tiada kualiti dan saya melakukan kesilapan besar kerana hanya memandang dari segi rupa sedangkan ia penuh dengan masalah-masalah.

2. Dari segi pengamatan saya Jabatan Kualiti Kilang Naza gagal melakukan kerja dengan baik kerana sebahagian besar daripada peralatan didalam dan diluar kenderaan ini tidak dipasang dengan betul dan kemas. Ini termasuk bahagian-bahagian yang dibuat dengan plastik dan besi tidak dilekat atau dipasang dengan kemas dimana ada yang longgar. Seterusnya terdapat bahagian-bahagian dan skru yang sudah berkarat sedangkan kereta tersebut baru 2 bulan sahaja dan boleh dilihat dengan sebelah mata.

3. Pada minggun pertama, semasa saya memandu kereta balik daripada pejabat dan pada masa itu hujan turun; Saya terpaksa memandu dalam keadaan basah kerana air masuk melalui tingkap sebelah pemandu dengan banyak. Disini saya amati getah yang digunakan juga tidak berkualiti atau pun ia tidak dipasang dengan betul. Saya telah menghantarnya ke pusat serbis di Kuala Trengganu, setelah diperbetulkan ia masih tidak sempurna kerana pintu tersebut telah tidak selari dengan pintu-pintu yang lain. Jadi keempat-empat pintu ini perlu diketuk semula untuk menyamakannya. Ia masih tidak sempurna
kerana semasa hujan air masuk semula melalui pintu belakang pula. Cubalah bayangkan kesusahan yang telah saya hadapi hanya kerana Pintu-pintu ini.

4. Pada minggu ketiga ketiga balik daripada Trengganu stering kereta ini telah berbunyi seperti keldai seolah macam kenderaan yang berumur lebih daripada 20 tahun. Bayangkan macamana kedaan kereta ini setelah lebih dari 1 tahun.

5. Pada hari saya ambil kenderaan ini system penghawa dinginnya tidak berfungsi dengan betul; Angin sejuk hanya keluar daripada saluran bawah sahaja walaupun saya telah mengubah suis untuk angin itu keluar daripada atas. Keesokan harinya saya hanya kenderaan ke Syarikat FS Trading Sdn Bhd dan ia telah dibaiki dengan menyendal dengan sekeping span dan masih tidak sempurna. Adakah begini caranya ia dibaiki. Amat melucukan, Syarikat sebesar Naza tidak tahu camana nak pasang penghawa dingin dengan betul. Saya komplen tetapi jawapan amat tidak menyenangkan kerana pihak FS Trading menyatakan bahawa ianya salah panel pembekal dan jika saya hendak membaikinya dengan sempurna, saya perlu menghantar kereta ini ke Shah Alam dan ia akan memakan masa lebih daripada 2 hari kerana keseluruhan "dash board" perlu dibuka. Disini pihak Naza tidak membuat pemeriksaan dengan betul kerana takanlah angin ini ini tidak betul pun tak perasan sedangkan sebaik saya terima ia sudah rosak. Janganlah nak menyalahkan orang lain
sahaja.

6. Pada hari kedua saya ke Bengkel Naza, iaitu bengkel Syarikat Mesra Harmoni Sdn Bhd, nama ajer mesra, upah tarik kenderaan pun saya kena tanggung, saya bersama-sama mekanik membuat pemerhatian ketika kereta ini dibaiki; Malang sungguh kerana tiada banyak yang mampu dilakukan kerana di bengkel ini tiada alatganti yang perlu untuk membaiki kereta Sutera, semua kena tunggu bekalan daripada pihak Naza, kereta saya masih lagi disitu sehingga hari ini 04hb Oktober 2006 sejak 15hb September. Bayangkan "oil seal" pun, Naza ambik masa selama lebih daripada 3 minggu.

7. Kerosakan seterusnya ialah mengenai pam air untuk pembersih air (wiper) tidak berfungsi dengan betul dimana sekejap kuat sekejap perlahan dan yang paling menyedihkan baru sebulan "wiper" pun dah mula tidak betul pergerakannya. Bila saya menggunakannya ia bergerak dengan sempurna, tetapi bila saya tutup suisnya, ia akan berhenti ditempat-tempat yang ia suka. Sekejap ditengah-tengah cermin setelah dicuba berkali-kalibaru ia berhenti di tempat yang sepatutnya. Ini baru sebulan, kalau setahun mungkin ia tak bergerak lagi. Ia amat menyusahkan untuk menunjuk kepada mekanik kerana ia tidak stabil, di bengkel nampak ok, bila balik ke rumah, masalah ini timbul semula. Inikah kualiti kereta baru Naza??? Saya rasa pihak Naza tidak ambil berat lansung soal kualiti eksesori kenderaan ini. Macam tangkapmuat ajer.

8. Bonet belakang kenderaan ini juga tidak dipasang dengan sempurna kerana bonetnya tidak boleh dibuka dengan kunci. Pergi baiki ok, balik rumah jadi balik. Itulah kerja saya, kena ambik cuti dua hari hanya kerana nak baiki bonet kereta. Bayangkanlah kesusahan yang telah pihak Naza timbulkan kepada pengguna.

9. Batang gear bergegar dan menari sebaik sahaja enjin dihidupkan macam bas buruk yang mengangkut penumpang dikawasan pendalaman yang berumur lebih daripada 30 tahun dan pada masa yang sama kita dapat rasakan seolah enjin ini nak jatuh. Saya telah membeli 2 jenis kenderaan dan tak pernah alami keadaan sebegini ketika ia baru dibeli.

10. Enjin ini akan mengeluarkan bunyi amat bising yang ganjil setelah kelajuan melebihi 100km/jam, jadi sebaik saya ambil kenderaan ini saya terpaksa membawanya dibawah 100km/jam. Bunyinya seperti sebuah kapal terbang hendak memulakan penerbangannya, semasa saya pandu, semua penumpang jadi panik kerana ia macam hendak meletup. Saya berjumpa beberapa pemilik kereta ini di bengkel dan mereka menyatakan perkara yang sama dan ia bergantung pada nasib, kerana adanya terima masalah ini setelah ia bergerak lebih daripada 110km/jam. Tuan-tuan, percayalah, ia mengeluarkan bunyi yang ganjil, saya telah memandu lebih daripada 10 tahun dan kereta kancil saya yang berumur lebih daripada 9 tahun pun tidak mengeluarkan bunyi sebegini. Bila saya suarakan apa-apa yang ganjil mengenai enjin ini, dengan mudah dan selamba sahaja, mekanik menyatakan ianya kerana ia tidak menggunakan "timing belt" dimana ia gunakan "timing chain". Saya bukan mekanik, tapi jangan alasan ini sahaja untuk selesaikan masalah ini, sedangkan enjin ini sebenarnya tidak berfungsi dengan betul dan akibatnya akan saya Terangkan dibawah. Ini bermaksud seolah-olah "timing chain" tidak meningkatkan mutu enjin pada masa ini. Naza sepatutnya kena menyiasat dengan teliti sebelum menggunakan teknologi baru.

11. Seterusnya kerosakan yang paling teruk setelah simpton-simpton diatas, pada minggu keenam dimana saya menggunakan kereta ini dan ia baru bergerak lebihkurang 3,000km; Pada 15hb September 2006 kereta ini gagal dihidupkan. Setelah sejam mencuba, saya mengoyangkan kenderaan ini maka Enjin boleh dihidupkan; Ia mengejutkan saya, dan saya perhatikan asap putih keluar dengan banyak, pada mula saya ingat enjin belum panas, tetapi
ia tak berhenti dan air mula keluar melalui ekzos dengan banyak dan tak berhenti-henti. Saya matikan enjin dan buka bonet hadapan, saya periksa minyak hitam dan air/coolant, ia masih berada dalam keadaan yang baik.

Pada masa ini saya amat terkejut kerana enjin tidak mati setelah saya cabut kunci dan ia amat memeranjatkan saya; Naza telah mencipta kereta turbo tanpa perlu meletakan enjin turbo. Dengan hati-hati saya hidupkan semula kereta ini dan pandu dengan perlahan ke pejabat seterusnya ke pejabat FS Trading Sdn Bhd yang jauhnya lebih kurang 10km; Disana mekanik telah memeriksa kenderaan dan apa yang mengejutkan saya ialah suhu telah meningkat dengan mendadak dan air telah kering. Apa yang menyedihkan saya, pihak FS Trading pandang sebelah mata sahaja masalah saya ini dan saya terpaksa tunggu sehingga lebih daripada 2 jam menunggu kereta tunda untuk menunda kenderaan ini ke bengkel Syarikat Mesra Harmoni di Taman Melati. Saya diberitahu bahwa saya tidak perlu membayar kos tunda, malangnya sampai disana saya diminta membayar kos tunda tersebut. Biasalah pengguna memang Selalu malang. Setelah diperiksa, pihak bengkel belum kenalpasti masalah dan minta saya ****** keesokan harinya.

Pada keesokan hari saya diberitahu bahawa enjin ini kena dibuka dan perlu "overhaul" kerana enjin ini telah dimasuki air. Jadi yang simpton-simpton sebelum ini adalah kerana enjin ini tidak berfungsi dengan betul dan pihak bengkel hanya membuat andaian tanpa mengendahkan apa yang saya laporkan. Saya hairan kenapa kereta baru sebulan ini telah mengalami masalah sebegini teruk dan ini adalah masalah yang serius dan ianya adalah kereta baru. Bayangkan apa akan terjadi jika ia setelah dua tiga tahun nanti. Jadi pengguna seperti saya yang akan merana kerana terpaksa menanggung sengsara kerana terpaksa membayar pinjaman selama 7 tahun.

Saya amat kesal kerana mekanik disitu juga gagal menjawab punca kerosakan tersebut dan tidak mengakui ini masalah serius "MAJOR PROBLEM". Sekarang telah masuk minggu keTIGA kereta itu di bengkel Syarikat Mesra Harmoni, sebuah bengkel yang canggih dan gah tetapi tiada bekalan alatganti dan tidak mahu menanggung kos tunda tersebut sebanyak RM30.00 hanya kerana pihak Naza lambat membayar balik kepadanya iaitu lebih daripada 3 bulan. Biasalah pengguna kena tanggung, saya pada mula tidak berkira soal ini tetapi janganlah asyik Hendak menyalahkan orang.

Bila saya tanya pihak bengkel dia menyalahkan pihak Naza masih tidak membekalkan alatganti dan menyuruh saya yang menghubungi pihak Naza dan saya terpaks hubungi pihak Naza, tapi amat menyedihkan bahawa sehingga kini tindakan semua pihak seolah-olah saya ini tidak penting. Apa yang saya dapat simpulkan ialah apa pun yang terjadi biar pengguna yang tanggung bebanan janji syarikat buat untung selagi tiada nyawa yang melayang, selagi kita hentam pengguna.

Pada 30hb September 2006 saya tanya kenapa kereta ini tidak siap, pihak bengkel menjawab bengkel ini sedang menjalankan kempen serbis kereta Naza sempena bulan perayaan dan kerana kereta saya mengalami masalah kronik maka ia tidak berkesempatan untuk dibaiki dan ia juga disebabkan kerana setelah 2 minggu berlalu baru "cylinder head" dibekal oleh Naza dan ia tidak cukup kerana "oil seal" masih lagi tidak dibekalkan. Satu-satu alatganti kena tunggu dan tunggu untuk dibekalkan sehingga saya menawarkan diri untuk mengambil sendiri alatganti tersebut. Tuan kena faham saya beli kereta untuk menyenangkan hidup saya bukan membebankan saya. Kempen itu juga lebih penting jika dibandingkan dengan kesusahan yang ditanggung oleh saya, mereka yang datang untuk serbis kereta tiada masalah ketiadaan kenderaan sedangkan saya terpaksa menanggung berbagai masalah kerana tiada kereta. Sepatutnya mereka perlu faham masalah saya ini kerana ia memberi kesan kepada imej Naza sendiri.

Disini saya membuat aduan kepada pihak Naza dan menerangkan bagaimana keadaan kereta yang telah dibekalkan kepada saya dan memohon supaya sebuah enjin yang baru kerana saya sudah tidak beryakinan dengan enjin kereta ini. Ini adalah kerana mekanik disitu tak dapat mengenalpasti punca masalahnya dan sepatutnya pihak Naza wajib membekal kenderaan yang berada didalam keadaan baik. Malangnya permintaan saya tidak dilayan dan macam tiada masalah langsung yang wujud dihati pihak Naza. Pusat Khidmat Pelanggan menyatakan bahawa Naza tidak akan menggantikan dengan kenderaan yang baru dan ia hanya akan membaiki sahaja. Bayangkan atau fahamilah ini masalah enjin, kereta baru sepatutnya tidak timbul masalah seteruk ini. Jika ia amat sedikit adalah lebih baik enjin atau kereta ini digantikan dengan yang baru.

Disini barulah saya faham saya kena terima apa pun keadaan setelah saya beli kereta itu, seolah-seolah jika Naza bekal saya besi buruk pun saya kena terima samada saya suka atau tidak. Terima kasih kerana telah berjaya menyusahkan hidup saya. Sudahlah begitu saya dibuat macam bola ping pong dipukul kekiri dan kekanan dan asyik menyalah antara satu sama lain sehingga kita keliru dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi.

Jadi akhirnya pengguna yang terpaksa menanggung segala masalah, kesusahan samada dari segi masa,duit dan keperitan tidak hanya pada masa ketiadaan kenderaan untuk meneruskan kehidupan harian dan kemungkinan kerugian ini akan berlarutan bertahun-tahun.

Disini saya tertanya-tanya apa hak pengguna seperti saya bila keadaan ini terjadi; jika hanya dibaiki saya rasa ia tak memuaskan dan kelebihan serta keuntungan hanya sentiasa ada dipihak syarikat dan pengguna perlu jadi mangsa.

12. Setelah seminggu kereta di bengkel, saya pergi menjenguk dan tambah menyedihkan apabila melihat keadaan kereta baru tapi dah macam kereta buruk kebanyakan bahagian dan skru sudah mula berkarat. Paling menyedihkan semasa saya tiba di bengkel dengan sinis saya di perli kenapa datang cepat sangat sedangkan kereta ini tak tentu bila boleh siap, tiada rasa sempati langsung. Macam inikah sikap panel bengkel yang dilantik oleh Naza???? Dan ada suara sumbang mengatakan bengkel tempat saya membuat serbis pertama iaitu di Kuala Trengganu tidak membuat kerja dengan betul. Lagi sekali asyik hendak menyalahkan pihak lain.

Saya pergi kesana hendak melihat dan mendapatkan jawapan kenapa kereta baru yang begitu megah di televisyen itu boleh rosak sebegitu teruk tetapi ini jawapan yang saya dapat sedangkan saya beli kenderaan tersebut dengan harga lebih daripada RM38,000.00 dan bukannya RM3 sahaja. Seterusnya saya lihat skru besar yang memegang tayar telah berkarat dan disk brek juga berkarat dan ia amat mengejutkan saya keran baru 2 bulan sudah sebegini, tiada "antirust" ke?? Malah banyak lagi skru-skru daripada depan hinggalah kebelakang juga berkarat termasuk beberapa bahagian yang dibuat daripada besi lain juga mula berkarat. Apa pihak Naza tak uji atau kaji bahan-bahan yang akan digunakan untuk membuat kenderaan ini. Janganlah hanya keuntungan besar hendak dicari dan pengguna dijadikan bahan uji untuk mengurangkan kos. Saya nampak kereta ini hijau dan tidak lama lagi akan jadi warna karat.

14. Seterusnya masalah kunyi "remote" pada kali pertama guna untuk hari itu ia sempurna dan setelah kita bergerak lebih dari 50km dan berhenti; kunci "remote" tidak berfungsi lagi dan tidak mengeluarkan sebarang bunyi lagi. Tunggu sejuk dulu baru ia berbunyi, hairan ini pun boleh jadi masalah. Ini pun jadi masalah, ini baru sebulan entah apa lagi akan saya tanggung selepas ini, nampak saya membeli masalah berharga RM38,000 bukannya kereta baru. Sedar dan fahamilah masalah saya.

NAZA telah membuat kesalahan besar dan bodoh kerana memberi gambaran buruk kepada pelanggannya. Jikalau tuan hendak tahu bahwa dengan laporan ini mungkin telah mengubah cadangan kawan-kawan saya untuk membeli kereta keluaran tuan dan banyak yang telah menempah semula kereta MyVi keluaran Perodua yang memberi keuntungan kepada kedua belah pihak.

Jika saya ada kamera, pasti akan saya rakamkan masalah-masalah lain yang kecil dimana tak sepatutnya ada pada kereta baru ini dan ada bahagian-bahagian saya terpaksa perbetulkan sendiri dan malas nak komplen lagi kerana sudah tidak mampu. Contohnya penutup talipinggang keledar boleh tercabut dengan tiba-tiba. Jadi saya pegi kedai beli gam dan lekatkan semula. Itu pun tak reti nak pasang, boleh gila dibuatnya. Nampak canggih tetapi penuh dengan masalah, macam dibuat dengan kaki.

Kesimpulan????? Jika ada anugerah untuk kereta keluaran terburuk dan tanpa kualiti pada tahun tersebut; Saya yakin dan pasti kereta ini akan memenangi anugerah tanpa sebarang bantahan daripada mana-mana pihak. Disini jika kereta ini tidak diperbetulkan saya akan membuat promosi keseluruh tempat untuk membuktikan bahwa kereta ini amat buruk kualitinya.

Percayalah saya bukan dari Proton atau Perodua tetapi dua kenderaan keluaran syarikatnya telah saya guna dan tiada masalah seteruk ini terjadi pada saya, contohnya saya telah guna kereta kancil lebih daripada 8 tahun dengan tidak memberi saya masalah sebegini.

SYARIKAT NAZA BUAT KERETA INI DAN SETERUSNYA MENJADIKAN PEMBELINYA SEBAGAI BAHAN UJIKAJI ATAU R&D UNTUK KENDERAAN INI SUPAYA KOS DAPAT DITANGGUNG OLEH PEMBELI DAN BUKAN DITANGGUNG OLEH NAZA DAN BESAR KEMUNGKINAN IA AKAN BERTERUSAN SEBAIK MODEL BARU DIPERKENALKAN SELAGI TIADA NYAWA YANG MELAYANG ATAU CEDERA.

Sepatutnya pada peringkat awal kereta saya ini rosak teruk begini, pihak NAZA patut mengambil tindakan yang PROAKTIF dengan menggantikan dengan yang baru maka kita nampak dengan jelas bahwa ia bertanggungjawab sepenuhnya dengan apa yang dia bekalkan kepada pengguna; malangnya mereka tak mengendahkan tuntutan saya malah dengan sombong dan bongkaknya wakil daripada "Naza Customer Service" mengatakan bahawa Naza tidak sekali-kali akan gantikan kereta saya dengan yang baru. Naza akan baiki bila rosak, baiki ,rosak lagi, baiki, sehinggalah tamat tempuh gerenti dan masa inilah ditunggu-tunggu kerana ia akan bekal alatganti dan upah baiki yang mungkin terlalu mahal untuk mengambil kembali kos-kos pembaikan yang
diberi dengan percuma dahulu. Bayangkanlah minyak enjin kereta Sutera ini sahaja mahal jika disbanding dengan kereta keluaran Proton dan Perodua. Ini baru minyak enjin, itu belum alatganti lain, sudahlah sukar untuk dibekalkan sekarang ini dan saya hairan dimana punyanya perkara ini terjadi.

BOLEH TUAN-TUAN BAYANGKAN, KERETA BARU SEBULAN SETENGAH KENA ANGKAT ENJIN, KENA OVERHAUL DAN INI DIKATAKAN PERKARA KECIL DAN BIASA. Ini masalah serius "MAJOR PROBLEM" bukannya "MINOR".

Apa yang boleh dibuat oleh orang kerdil dan miskin sepeti saya. Saya terpaksa berusaha selama 9 tahun untuk menukar kereta baru dengan harapan kereta ini dapat memberi kemudahan kepada kehidupan saya. Bukan besar harapan saya terhadap kereta ini kerana saya beli kereta ini dengan harapan ia lebih baik atau sama dengan mutu kereta kancil yang telah saya milik dahulu tapi malangnya tak sampai dua bulan; Saya terpaksa menanggung segala masalah ini dan saya tidak yakin lagi dengan keselamatan kenderaan ini.

Disini jika apa yang saya harapkan daripada Naza tidak diendahkan saya hanya mampu berdoa pada tuhan moga kereta yang saya beli dengan tulang
> empat kerat saya ini akan berada dalam keadaan baik da mohon tuhan sentiasa lindungi saya dan keluarga saya supaya selamat semasa menggunakan kereta tuan ini walaupun mulai dari saat ini saya pasti akan menanggung kerugian dari masa kesemasa.

Akhir sekali, semuga Syarikat Naza dan Tan Sri Nasimuddin akan terus cemerlang dan kaya raya pada hari-hari berikutnya dengan menjalankan aktiviti pembuatan kereta seterusnya mengeluarkan lagi masalah-masalah kepada pembeli kereta buatan Naza. Ketahuilah inilah kali pertama dan terakhir saya akan membeli kereta atau apa-apa kenderan keluaran pihak tuan dan cukuplah derita ditanggung oleh saya yang miskin dan bodoh ini. Syarikat Naza kena faham bahawa pembeli kereta murah ini hanya dibeli oleh golongan bawahan dimana kebanyakannya adalah bangsa bumiputra.

Kepada Badan Kerajaan, NGO, Pihak Akbar dan mana-mana yang terlibat secara langsung atau tidak; Tolong tenguk-tengukan atau siasat perkara ini dan saya yakin ia bukan ia sudah lama berlaku dan jika tiada jalan penyelesaian dibuat, saya tidak terkejut kenapa industri otomobil di Malaysia terus suram seperti kata perpatah Melayu lama "RUMAH SIAP PAHAT BERBUNYI".

** TUAN-TUAN; SEMUA KOMEN INI HANYA DI FOKUSKAN KEPADA KERETA NAZA SUTERA MILIK SAYA SAHAJA DAN IA MUNGKIN TERJADI KEPADA PEMILIK-PEMILIK KERETA YANG LAIN DAN MUNGKIN TERDAPAT LAGI MASALAH LAIN YANG TELAH MENIMPA MEREKA. INI SAYA MAMPU SIMPULKAN DARI PEMERHATIAN SAYA SEMASA SAYA BERKAMPUNG DI BENGKEL NAZA KIA DI KUALA TRENGGANU DAN (Mesra Harmoni Sdn Bhd, Lot 7G & 9G, Jalan Melati Utama 4, Taman Melati Utama, Setapak, 53100, Kuala Lumpur) Tel:603-41070828. PERGI TENGUK SENDIRI JIKA TIDAK PERCAYA DENGAN KATA-KATA SAYA DIATAS. SATU NAZA SUTERA PASTI ADA LEBIH DARIPADA 10 MASALAH BODOH.
 
hahaha, so foolish of me thinking u r a guy, coz most guyz buying car from girl ended up with a mess and in subsequently letting her off coz pity la, don wanna bully her la etc but they are wrong, even though is a girl, she has the duty to provide a good car to you and ensure everything is of satisfactory condition.

by the way, how is the progress of yr concerns over the new car? has any Naza fella come up to assist u?

Hahaha.... No worries bro, since day one I join ZTH, people keep mistaken me for a guy.

For my case Im the one who gets bullied. Haiya....I've been to nice to them all along. Shud have bring my dad to scold them. Tapi now, Im the one who gets scolded by ayah :bawling:. Not fair!!

Anyway, It's already 4 days since I sent the car to workshop. They didnt call me at all. I will go to the workshop and check what happen to that car today.

Bump: Wow...Tohsan,

Awesome!!!!

Bump: Bros,

Im going to the workshop today, If the car has been repaired, can I take it back?? I've lodged a complaint to NCCC, but they have not come back to me yet. Should I just leave the car at the workshop or take it back with me? :confused:
 
Hahaha.... No worries bro, since day one I join ZTH, people keep mistaken me for a guy.

For my case Im the one who gets bullied. Haiya....I've been to nice to them all along. Shud have bring my dad to scold them. Tapi now, Im the one who gets scolded by ayah :bawling:. Not fair!!

Anyway, It's already 4 days since I sent the car to workshop. They didnt call me at all. I will go to the workshop and check what happen to that car today.

Bump: Wow...Tohsan,

Awesome!!!!

Bump: Bros,

Im going to the workshop today, If the car has been repaired, can I take it back?? I've lodged a complaint to NCCC, but they have not come back to me yet. Should I just leave the car at the workshop or take it back with me? :confused:

you have to make those phone call like what they chinese call it "chasing the spirit call/panggilan hantu", call non-stop and consistenly every hours until they give you the answer, failing which keep shouting the reception until his so call big shot entertain your call.

Next step call up their Hq, complain,complain and complain. Write email to them, cc to the Consumer Affair, call newspaper hotline then sent sms to The Star complain about their lousy service, they will print out in one of the column. Then when you are free go into their show room start shouting at their manager and when there is customer around talk loud loud do promotion about how worse is their car. Help them promote their business :biggrin:
 
....Then when you are free go into their show room start shouting at their manager and when there is customer around talk loud loud do promotion about how worse is their car. Help them promote their business :biggrin:

Whoaa Tohsan,

R u serious??!! :confused: Shud I do that?? I dont think we (girls) :girl: are allow to behave like that.
Macam gorilla la plak... Im scared later they will send me to Tanjung Rambutan :nurse::trytofly:
 
Whoaa Tohsan,

R u serious??!! :confused: Shud I do that?? I dont think we (girls) :girl: are allow to behave like that.
Macam gorilla la plak... Im scared later they will send me to Tanjung Rambutan :nurse::trytofly:

hahaha....maybe u keep calling the manager and demand for an answer & what action they gonna take..pressure him and see how. usually it works.

but end of the day, if they still not doing anything, send them a letter officially by hand and get the manager to sign acknowledgement. content - whats happening, since when u sent the car in, left w/o cars for so many days..will not hesitate to claim them all losses incurred including transportation, business opportunity, inconvenient etc etc....get lawyer to draft it, cost u less than rm100 per pc.

these softer approach should be good enuf to make them miserable for awhile b4 turning offensive like wat other brothers advices u to do..:)
 
EvolutionZ,

Im going to the workshop today, If the car has been repaired, can I take it back?? I've lodged a complaint to NCCC, but they have not come back to me yet. Should I just leave the car at the workshop or take it back with me?
I will send them official letter (from lawyer) just like u advice, but can I take that car today if they have repair it? Im in dire need of a car!
 
u gotta go n shout ler...thats where they sell exotics too n imagine how much they'll kowtow to you just to shut up. or bring a few Star ppl for an exclusive scoop

ooh...bring some friends with a strong voice too
 
I called the branch manager just now (At last he pick up my call). I asked him when can I get my car. He said they still checking and rectify all the problems. Lama giler! Lembab Naza ni!!!! Macam kura2 :slug:

I asked him why did he gave me a problematic car. He said it's PDI (pre-delivery Inspection) fault. The PDI people shud have thorough inspec the car. :banghead:.

So frustrated. Dah la dapat kereta tu lambat bcoz the sales person lembab, then sumore I have to send the car to workshop and wait for another 5 more days. Memang bengong la Naza ni!!! argghhhhh.... :banghead:

And when I tried to scold the branch manager, Nothing comes out!! :banghead:
I dont have the guts :banghead:. I shud learn how to scold people :banghead:
 
u gotta go n shout ler...thats where they sell exotics too n imagine how much they'll kowtow to you just to shut up. or bring a few Star ppl for an exclusive scoop

ooh...bring some friends with a strong voice too

i am soft-spoken hence u can count me out..:biggrin:

Bump:
I called the branch manager just now (At last he pick up my call). I asked him when can I get my car. He said they still checking and rectify all the problems. Lama giler! Lembab Naza ni!!!! Macam kura2 :slug:

I asked him why did he gave me a problematic car. He said it's PDI (pre-delivery Inspection) fault. The PDI people shud have thorough inspec the car. :banghead:.

So frustrated. Dah la dapat kereta tu lambat bcoz the sales person lembab, then sumore I have to send the car to workshop and wait for another 5 more days. Memang bengong la Naza ni!!! argghhhhh.... :banghead:

And when I tried to scold the branch manager, Nothing comes out!! :banghead:
I dont have the guts :banghead:. I shud learn how to scold people:banghead:

pity ya..
damn frus le lidat..
well, i am just like u..
kenot scold ppl wan though deep inside very very angry..
i tot i read got 1 fella zthian who knows inside ppl at Naza..
try to pm him dear..
perhaps he may shed some light & help out..
lotsa luck again..:smile:
 
Whoaa Tohsan,

R u serious??!! :confused: Shud I do that?? I dont think we (girls) :girl: are allow to behave like that.
Macam gorilla la plak... Im scared later they will send me to Tanjung Rambutan :nurse::trytofly:

adui! macam ni mana boleh dapat keta, sampai tahun depan pun takda keretalo.

Jangan bagi chance, go all out offensive, I plead u.

Dah baca ke the story I post earlier? quick quick attack them kao kao, this is modern day, men and woman are equal, so go ahead and "squezze his balls til explode if he decide to drag your most precious commodity TIME! Remember to bring Satria95 to kick his balls around after you squeze his balls exploded and drop on the floor. :smokin:
 
Last edited:
call the bank u took loan and ask if they had release the payment to NAZA, if not, ask them to hold coz yr car got problem and u intend to get replacement.
try this 1st.....and let me know..

the manager shouldnt have tell u its PDI problem, if pdi problem , then why the drivers not informing the sales rep when preparing the car, why the cleaner not informing when they wash the car and the sales rep also is the one to blame...why not check the car...sigh...pity yr situation.....

maybe get yr hubby/bf there to demand for an answer to this....:)
 
call the bank u took loan and ask if they had release the payment to NAZA, if not, ask them to hold coz yr car got problem and u intend to get replacement.
try this 1st.....and let me know..

the manager shouldnt have tell u its PDI problem, if pdi problem , then why the drivers not informing the sales rep when preparing the car, why the cleaner not informing when they wash the car and the sales rep also is the one to blame...why not check the car...sigh...pity yr situation.....

maybe get yr hubby/bf there to demand for an answer to this....:)

ya good idea. Tell the bank she haven't get the delivery of her car and the car stuck in Naza repair shop b4 she take delivery. The bank definately will frezze the payment. This going to squezze their balls out. :smokin:
 
ya good idea. Tell the bank she haven't get the delivery of her car and the car stuck in Naza repair shop b4 she take delivery. The bank definately will frezze the payment. This going to squezze their balls out. :smokin:

How I wish it would be that easy.... I wish I can scold and shout at the branch manager and the sales person on their face. I wish I cud tell them off.. I wish I cud cancel the loan.... Anyway, thanks alot bro EvolutionZ and bro Tohsan - for ur advise plus ur "kata2 semangat" :adore:. I really need that. Im going to get my car today. I'll see how it looks like. I'll update u guys on whats happening k.
 

Similar threads

Posts refresh every 5 minutes




Search

Online now

Enjoying Zerotohundred?

Log-in for an ad-less experience